poniedziałek, 15 czerwca 2009

FT-817 Mods

Zrobiłem ostatnio dwie modyfikacje w Yaesu FT-817nd : wyposażyłem trx w opcjonalny filtr 500Hz, który jest właściwie niezbędny do pracy emisją CW oraz odblokowałem możliwość nadawania w paśmie cb-radio. Obie modyfikacje nie są trudne do przeprowadzenie, ale myślę, że warto tu dwa słowa na ich temat napisać.


Po pierwsze bardzo się zdziwiłem (a nawet zdenerwowałem), kiedy otrzymałem zamówiony pocztą filtr YF-122C - 500Hz, specjalny do FT-817 - a na nim widniał napis XF-115C. W pierwszym momencie pomyślałem, że otrzymałem pomyłkowo filtr 500Hz przeznaczony do trx'ów Yaesu serii FT-1000. Krótkie poszukiwania w Googlach rozwiały jednak moje obawy. Wszystko jest ok :)

Okazuje się, że do obu transceiverów stosowany jest ten sam filtr 500Hz (XF-115C), ale modele oznaczone symbolem YF-122C oraz YF-115C różnią się podstawką. I faktycznie widać to dobrze na zdjęciach, w modelu do serii FT-1000 płytka jest większa i widać na niej na wierzchu dodatkowe elementy.



Powyższe zdjęcia poglądowe zaczerpnąłem ze strony www.inradio.pl

Druga modyfikacja - opisywana na wielu stronach w internecie ma jeden "haczyk". W opisach znajdziemy wskazówki, że należy zdjąć obudowę radia, zdjąć przedni panel czołowy i na tylnej jego ściance nad enkoderem zlutować pierwsze cztery pola-zworki, a rozlutować piątą zworkę. Nie doszukałem się jednak nigdzie jasnej informacji od której strony liczyć, a pól-zworek jest razem dziewięć i firmowo zlutowana jest środkowa. Opis w internecie dodatkowo myli zdjęcie pokazujące numerowanie pinów zaczynając z dwóch różnych stron...

No i oczywiście za pierwszym razem zlutowałem nie te co trzeba, ale teraz już wiem : należy zlutować pierwsze cztery pola licząc od lewej stony (od kondensatora elektrolitycznego) - na zdjęciu cyferki w kolorze niebieskim!


Po ponownym, właściwym przelutowniu zworek (i zresetowaniu trx'a) wszystko zadziałało prawidłowo i zgodnie z oczekiwanym rezultatem :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz